سامانه مدرسه هوشمند پویان

 جستجو
 حدیث روز
هيچ چيز همچون همّت، آدمى را بلندمرتبه نمی‌گرداند.(امام علی(ع))
 آزمون و تکالیف
 راه خوشبختی


 متولدین امروز
     سرگرمی



     آمار بازدید ها
    امروز: 247
    دیروز: 1120
    ماه جاری: 247
    ماه گذشته: 38621
    بیشترین بازدید 1392/11/17 : 4532
    کل بازدید ها: 621145
    افراد آنلاین: 1
     اوقات شرعی
    اوقات شرعی

    آزمايش هاي ساده علوم

    آهنربا ها بعضي چيزها را جذب مي کنند اما نه همه چيز را

     

     

     

    مواد مورد نياز : آهنربا مداد پاک کن کليدهاي فلزي
     

    گيره هاي کاغذي

    چند سنجاق سر

    پر

     

    ميخ

    مدادهاي شمعي

    کش

      چوب پنبه    

    توجه :

    اگر دانش آموزان شما خردسال هستند, چيزهايي را انتخاب کنيد که قابل بلعيدن نباشند, يا آزمايش را در گروه هاي کوچک و تحت نظارت دقيق انجام دهيد.

     

     

    الف) بحث
    همه اشيايي را که در آزمايش استفاده مي شود نشان دهيد.
    آيا فکر مي کنيد که يک آهنربا اين ----- را بر مي دارد؟ چرا؟
    ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را يادداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش
    1- دانش آموزان کوشش کنند هر چيز را با آهنرباهايشان بر دارند
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. دور هر چيزي که آهنربا برداشت خط بکشيد. روي هر چيزي

    که آهنربا بر نداشت خط بکشيد.
    پ) نتايج را يکي کنيد :
    بگذاريد بچه ها بگويند کدام چيزها را با آهنرباهايشان برداشتند. همه چيز هايي که برداشته

    شده اند را با هم روي ميز بگذاريد (چگونه همه اينها يکي هستند؟) با انجام دادن اين آزمايش

    درباره آهنرباها چه کشف کرديم؟ (آهنرباها اشياء فلزي را بر مي دارند.)

    فعاليت اضافي :
    بگذاريد بچه ها براي پيدا کردن ديگر اشيايي که جذب آهنربا مي شوند، آهنرباها را به اطراف

    کلاس و حياط مدرسه ببرند.

    آهنرباها بعضي از فلزها را جذب مي کنند اما نه همه آنها را

     

     

    مواد مورد نياز : درهاي فلزي بطري (تشتک بطري) آهنربا
     

    قاشق هاي فلزي

    گيرنده هاي کاغذ

     

    انگشتانه هاي فلزي

    سنجاق هاي سر
      آچارهاي برنجي

    سکه هاي پنج ريالي

     

    کاغذ آلومينيومي

    سکه هاي ده ريالي

     

    ميخ

     
    توجه :

    اگر دانش آموزان شما خردسال هستند,اشيايي را انتخاب کنيد که قابل بلعيدن نباشد،يا آزمايش را در گروه هاي کوچک و تحت نظارت دقيق انجام دهيد.

     

     

    الف) بحث
    بچه ها را تشويق کنيد نام هر يک از اشياء را بگويند و آنها را توصيف کنند.
    همه اينها از چه چيز ساخته شده اند ؟ (فلز)
    آيا آهنرباي شما اين ----- را بر مي دارد؟
    آيا يک آهنربا هر چيزي که فلز باشد بر مي دارد؟
    ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را يادداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش
    1- دانش آموزان کوشش کنند هر چيز را با آهنرباهايشان بر دارند.
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. دور اشيايي که برداشته مي شوند خط بکشيد. روي اشيايي که برداشته نمي شوند خط بکشيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    آيا آهنرباي شما همه اشياء فلزي را برداشت؟
    توضيح دهيد که فقط فلزاتي مانند آهن و فولاد جذب آهنربا مي شوند.

    بعضي آهنرباها قوي تر از ديگر آهنر با ها هستند

     

    موارد مورد نياز :

    آهنربا

    گيره هاي کاغذ

    صفحه هاي کار

     

     

    الف) بحث
    انواع مختلف آهنرباهايي را که در دسترس داريد نشان بدهيد.
    فکر کنيد کدام آهنربا بيشترين گبره هاي کاغذ را بر مي دارد؟ چرا؟
    فکر مي کنيد آين آهنربا ( هر بار يک آهنربا را نشان دهيد) چند تا گيره کاغذ را بر مي دارد؟
    ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش
    1- دانش آموز براي برداشتن هر تعداد ممکن از گيره هاي کاغذ از آهنرباي خود استفاده مي کند.
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. تعداد گيره هاي کاغذ را بشماريد. به همان تعداد از صفحه کار ببريد و به تصوير اهنربا بچسبانيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    بگذاريد هر بچه بگويد (يا نشان دهد) چه تعداد از گيره هاي کاغذ برداشته شده است.
    چه کسي قوي ترين آهنربا را دارد؟
    قوي ترين آهنربا چه تعداد گيره هاي کاغذ را برداشت؟
    آيا ما قوي ترين آهنر با را انتخاب کرديم؟

    آهنربا مي تواند فلزات را از پشت ساير اشياء جذب کند

     

     

    مواد مورد نياز :

    هنربا

    گيره هاي کاغذ

    چوب بستني

     

    ليوان

    ورق هاي کاغذ

    تکه هاي پارچه نخي

     

     


    آيا آهنرباي شما گيره کاغذ را از زير ----- حرکت داد ؟
    (ليوان، کاغذ، پارچه، چوب)


    فعاليت هاي اضافي :
    همان آزمايش را با چوب، مقوا و پارچه کلفت تر انجام دهيد.

    مايع شکل ظرفي را که در آن ريخته مي شود به خود مي گيرد

     

    مواد مورد نياز :

    آب

    ظرف هايي به شکل و اندازه هاي مختلف

    تشت هاي پلاستيکي ( براي گرفتن آب ريزش)

     

     

    الف) بحث
    آب يک مايع است. آيا مايع شکل مخصوصي دارد؟ آب چه شکلي است؟ وقتي آب درون چيزي ريخته مي شود، چه روي مي دهد؟ آيا فکر مي کنيد که اگر آب را درون اين (اسم ظرف را بگوييد) بريزيم، شکلش تغيير خواهد کرد؟ بياييد کشف کنيم ؟


    ب) آزمايش
    1- بگذاريد هر بچه يا گروه بچه ها آب را درون چندين ظرف مختلف بريزند تا ببينند چه روي مي دهد.
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. بچه ها را تشويق کنيد آب را در هر يک از ظروف مختلف روي صفحه رنگ کنند.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    يک تکه يخ داخل ليوان بگذاريد. آيا تکه يخ همان شکل ليوان است؟
    بگذاريد تکه يخ آب شود. آيا آب همان شکل ليوان است؟
    چرا تکه يخ آب شده همان شکل ليوان را به خود مي گيرد، اما تکه يخ منجمد اين طور نيست؟

    آب به سمت پايين جريان دارد

    مواد مورد نياز :

    ظرف هاي آب

    تشت هاي پلاستيکي ( مستطيل شکل)

    بلوک هاي چوبي بزرگ

    اسفنج ها و حوله هاي کاغذي (براي جمع کردن قطرات آب)

    مداد رنگي آبي


    الف) بحث
    آيا تا کنون آب جاري ديده ايد؟ کجا؟ آب به کدام سمت مي رفت؟ آيا مي توانيد آب را سر بالا ببريد؟ آيا در آنجا خواهد ماند؟ بياييد ببينيم وقتي ما آب را مي ريزيم چه روي مي دهد.


    ب) آزمايش
    1- بچه ها را تشويق کنيد در گروه هاي کوچک کار کنند. با قرار دادن بلوک هاي چوبي در زير يک طرف تشت آن را بلند کنيد. آب را در سر بالاي تشت بريزيد. مشاهده کنيد آب چگونه جاري است.
    2- بچه ها را تشويق کنيد که حدس بزنند چگونه مي توان آب را سر بالا برد.
    3- در صفحه کار حرکت آب را با نقاشي کردن جريان آن با مداد رنگي آبي نشان دهيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    آب شما به چه سمتي حرکت مي کند؟ آيا کسي راهي براي سر بالا رفتن آب پيدا کرد؟ آيا آب در بالا ماند؟ چرا فکر مي کنيد که آب هميشه به طرف پايين حرکت مي کند؟

    جريان آب مي تواند کار انجام دهد


     

    مواد مورد نياز :

    مقوا يا صفحه هاي کاغذي 15 سانتي متري

    مداد

    آب

    تشت پلاستيکي ( يا ظرفشويي)

     

    الف) بحث
    آيا مي توانيد بعضي از راه هاي استفاده از آب را به من بگوييد؟ آيا فکر مي کنيد آب مي تواند براي مردم کار انجام دهد؟ چگونه؟ ما مي خواهيم با آزمايش نشان دهيم که آب کار انجام مي دهد.


    ب) آزمايش
    1- با استفاده از نمونه داده شده در صفحه 16 يک چرخ آب درست کنيد.
    بچه ها خط ها را مي برند و هر قسمت را طوري بر مي گردانند که به شکل يک قيف براي گرفتن آب در آيد. در مرکز چرخ يک مداد فرو مي کنند. چرخ را مي چرخانند تا آزادانه دور مداد حرکت کند.
    2- چرخ را زير آبي که از شير يا ظرف در جريان است نگه داريد.(مطمئن شويد که قسمت هاي تا شده قيف به طرف بالا است.)
    نگاه کنيد آب چرخ را مي چرخاند.


    پ) نتايج را يکي کنيد:
    آيا چرخ آب شما چرخيد؟ چه چيزي سبب حرکت چرخ شد؟ براي دانش آموزان شرح دهيد که آب جاري مي تواند براي توليد الکتريسيته به کار رود.

    * آموزگار نياز دارد نمونه را روي مقوا در بياورد يا آن را روي بشقاب يکبار مصرف در بياورد. سپس سوراخ ها را ايجاد کند و خط هاي بريده شده را علامت بزند

     

    ما مي توانيم حالت مايع را با گرم کردن يا سرد کردن تغيير دهيم

     

    مواد مورد نياز :

    دسترسي به يک ظرف داغ و فريزر

    کتري چاي

    سيني چاي

    آب

    فنجان اندازه گيري

     

    الف) بحث :
    آب يک مايع است. آيا روشي مي شناسيد که بتوانيم آن را به چيزي ديگر تبديل کنيم؟

    فکر مي کنيد اگر آب را خيلي داغ کنيم چه روي مي دهد؟ ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي

    آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش :
    1- آب را پيش از آنکه در کتري چاي بريزيد، وزن کنيد. به آب گرما بدهيد تا جوش بيايد. بچه ها را تشويق کنيد تا با مشاهده بگويند وقتي آب شروع به جوشيدن مي کند چه روي مي دهد؟ آب را سرد کنيد و آب باقي مانده را اندازه بگيريد. براي آب باقي مانده چه روي مي دهد؟ (بگذاريد چند دقيقه آب بجوشد تا مطمئن شويد که اختلاف قابل اندازه گيري به وجود آمده است.)

    2- آب را در سيدني يخ بگذاريد. آن را براي چند ساعت درون فريزر بگذاريد. براي اينکه ببينيد چه

    بر سر آب آمده است، سيني يخ را بررسي کنيد. چه تغييري کرده است.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    وقتي ما آب را داغ کرديم، چه به سر آب آمد؟ آيا مي دانيد وقتي آب به هوا مي رود آن را چه مي ناميم؟

    ( گاز)
    براي آب درون فريزر چه پيش آمد؟ ما يخ را چه مي ناميم؟ ( جامد) نتايج آزمايش را روي صفحه کار ثبت کنيد.

    وقتي آب يخ مي بندد جاي بيشتري مي گيرد

     

    مواد مورد نياز:

    شيشه هاي دهان گشاد يا ليوان هاي پلاستيکي بلند

    نوار چسب رنگي

    آب

    دسترسي به فريزر

     

    الف) بحث :
    ما ديديم وقتي که آب را خيلي گرم کرديم به بخار تبديل شد، وقتي آن را خيلي سرد کرديم، به يخ تبديل شد. يخ شبيه چيست؟ ما مي خواهيم براي کشف حقيقت درباره آب و يخ آزمايش ديگري انجام بدهيم


    ب) آزمايش :
    1- هر بچه يک ليوان يا شيشه دهان گشاد را تا نيمه از آب پر کند. سطح آن را با يک تکه نوار چسب رنگي علامت بگذارد. (اسم بچه را روي نوار چسب بنويسيد تا ليوانش مشخص باشد) سپس بچه آب را در همان سطح روي ليوان 1# در صفحه کارش رنگ مي کند.
    2- ليوان ها را شب در فريزر بگذاريد.
    3- ليوان ها و صفحه هاي کار را به دانش آموزان بر گردانيد. آنها سطح يخ را روي ليوان 2# روي صفحه کار علامت مي گذارند.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    براي آب شما وقتي يخ بست چه پيش آمد؟ آيا آب وقتي تبديل به يخ شد به همان اندازه ماند، کوچکتر يا بزرگتر شد؟


    فعاليت اضافي :
    ساير مايعات را منجمد کنيد تا ببينيد آيا آنها هم وقتي منجمد مي شوند جاي بيشتري مي گيرند.(شير، آب ميوه، سوپ)

    يخ آب مي شود (جامد را مي توان به مايع تبديل کرد)

     

    مواد مورد نياز :

    بشقاب هاي  پلاستيکي

    تکه هاي يخ

     

     

    الف) بحث
    آيا يخ جامد است يا مايع ؟ اشياء جامد ديگري را نام ببريد اشياء مايع ديگري را نام ببريد. فکر مي کنيد براي تکه هاي يخ اگر انها را بيرون از فريزر بگذاريم چه روي مي دهد؟ بياييد ببينيم چه روي خواهد داد؟


    ب) آزمايش
    1- يک تکه يخ توي بشقاب بگذاريد. بشقاب را در جاي گرم بگذاريد. ببينيد براي يخ چه روي مي دهد.
    2- با بريدن و چسباندن فعاليت روي صفحه کار، آنچه را که روي مي دهد، ثبت کنيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    براي تکه يخ شما چه روي داد؟ چرا فکر مي کنيد که تکه يخ آب شد؟ آيا هنوز هم جامد است؟


    فعاليت اضافي :
    آيا همه جامدات آب مي شوند؟ بياييد ذرت بوداده، ريگ و مداد شمعي را آزمايش کنيم. فکر مي کنيد کداميک آب خواهد شد؟ چرا؟ چه جامدات ديگري را مي توانيد مثال بزنيد که آب خواهند شد؟ (مثال کره، شکلات، بستني)

    تکه هاي کوچک يخ سريع تر از تکه هاي بزرگ آب مي شوند
    (چون سطح بيشتري از يخ در معرض گرما قرار داد)

     

    مواد مورد نياز :

    تکه هاي بزرگ يخ

    تکه هاي کوچک يخ

    ليوان هاي پلاستيکي

    آب

     

     

    الف) بحث
    ما آموخته ايم که يخ آب مي شود. آيا همه يخ ها يکنواخت آب مي شوند؟ آيا فکر مي کنيد يک تکه بزرگ يخ تندتر يا کندتر از تکه هاي کوچک آب مي شود؟ چرا؟ براي آنکه ببينيم کداميک واقعا سريع تر آب مي شود آزمايش مي کنيم.


    ب) آزمايش
    1- در دو ليوان آب بريزيد يک تکه بزرگ يخ را در يک ليوان و چندين تکه کوچک يخ را در ديگري بگذاريد. ببينيد چه روي مي دهد.
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. دور ليواني که نشان مي دهد يخ سريع تر آب شد، خط بکشيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد:
    تکه هاي کوچک يخ تندتر يا کندتر از تکه هاي بزرگ يخ آب شدند


    فعاليت اضافي :
    آيا فکر مي کنيد که آب به سريع تر آب شدن تکه هاي کوچک کمک کرد؟ بياييد چند تکه کوچک يخ در آب و چند تکه کوچک ديگر در يک بشقاب خشک بگذاريم و ببينيم کداميک سريع تر آب خواهد شد.

    در هوا آب وجود دارد

     

    مواد مورد نياز :

    شيشه هاي دهان گشاد با سرپوش

    تکه هاي يخ

    حوله هاي کاغذي

    توجه :

    اگر نمي توانيد به اندازه کافي شيشه يا سرپوش پيدا کنيد از ظروف پلاستيکي با درپوش پلاستيکي و بستن کش به دور آن استفاده کنيد.

     

    الف) بحث
    در هوا آب وجود دارد. آيا مي توانيد طريقه اي براي به دست آوردن آب از هوا پيدا کنيد، به طوري که بتوانيم آن را ببينيم؟ بياييد اين تجربه را آزمايش کنيم.


    ب) آزمايش
    1- چند تکه يخ را در شيشه بگذاريد. سرپوش را روي شيشه بگذاريد و بيرون شيشه را با حوله کاغذي خشک کنيد.
    2- چند لحظه شيشه را در جاي گرم بگذاريد. به شيشه نگاه کنيد. ببينيد چه روي داده است.
    3- آنچه را مي بينيد روي صفحه کار ثبت کنيد. دور شيشه اي که نشان مي دهد براي آن چيزي روي داده است, خط بکشيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    چه چيزي در بيرون شيشه پيدا کرديد؟ آب از کجا آمد؟ آيا مي توانيد به جاي ديگري که آب از هوا بيايد, فکر کنيد؟
    ممکن است بخواهيد براي دانش آموزان شرح دهيد که وقتي هواي گرم با شيشه سرد تماس پيدا مي کند, بخار آب موجود در هوا به شکل قطراتي ظاهر مي شود که آنها مي توانند ببينند. (ميعان)


    آب بخار مي شود

     

    مواد مورد نياز :

    ليوان هاي پلاستيکي شفاف

    ماژيک

    آب

    صفحه کار

    مداد رنگي آبي

     

    الف) بحث :
    اگر آب را چندين روز در اتاق بگذاريم براي آن چه روي مي دهد؟ ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را يادداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش :
    1- هر بچه يک ليوان را تا نيمه آب مي كند. سپس سطح آب را روي جدار ليوان با ماژيک علامت مي گذارند و همان سطح را روي ليوان شماره 1# روي صفحه کار با مداد رنگي آبي رنگ مي کند. نام بچه را روي ليوان بنويسيد.
    2- ليوان ها را در جاي گرم بگذاريد و سه يا چهار روز صبر کنيد.
    3- ليوان ها و صفحات کار را به دانش آموزان بر گردانيد. آنها سطح جديد آب را روي ليوان علامت مي گذارند و همان سطح آب را روي ليوان 2# روي صفحه کار رنگ مي کنند.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    در ليوان هاي شما براي آب چه روي داد؟
    فکر مي کنيد آب کجا رفت؟
    تا آنجا که متناسب سن و توانايي دانش آموزان است, بخار شدن را مفصلا شرح دهيد.
    آيا به جاهاي ديگري که آب بخار مي شود مي توانيد فکر کنيد؟
    مثال رودخانه ها، اقيانوس، استخر شنا، تنگ ماهي
    بچه ها با علامت گذاشتن روي تصوير پايين صفحه کار، به اين پرسش پاسخ مي دهند.

    بعضي چيزها در آب شناور مي مانند و بعضي چيزها در آب فرو مي روند

     

    مواد مورد نياز :

    تشت هاي پلاستيکي

    چوب پنبه

    سنگ هاي مرمر

    تگه هاي چوب

    مداد

    صفحه هاي کار

    گيره هاي کاغذ

    قاشق هاي پلاستيکي

    تخته سنگ

    توپ هاي پلاستيکي

    توجه :

    اگر دانش آموزان شما خردسال هستند از اشيايي استفاده کنيد که قابل بلعيدن نباشند.

     

    الف) بحث
    همه اشياي مورد نياز ازمايش را نشان دهيد آيا فکر مي کنيد اين ---------- فرو مي رود يا شناور مي ماند؟ چرا؟ ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش :
    1- دانش آموز هر شي را در تشت آب مي گذارد که ببيند آيا فرو مي رود يا شناور مي ماند.
    2- نتايج را روي صفحه کار ثبت کنيد. روي اشيايي اکه فرو مي روند خط بکشيد. دور اشيايي که شناور مي مانند خط بکشيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    بگذاريد بچه ها کشفياتشان را يکي کنند.
    فکر مي کنيد چرا --------- در آب فرو مي رود؟
    فکر مي کنيد چرا ---------- روي آب شناور مي ماند؟
    آيا مي توانيد چيزهاي ديگري را که احتمالا در آب شناور مي مانند يا فرو مي روند مثال بزنيد؟

    هوا جا مي گيرد

     

     

    مواد مورد نياز :

    چه ها- پاکت هاي کاغذي ميوه

    معلم- تاير دوچرخه و تلمبه

    توپ خالي از باد

    بادکنک

     

    الف) بحث :
    هوا کجاست؟ آيا مي توانيد آن را ببينيد؟ آيا مي توانيد آن را حس کنيد؟ ما چگونه مي توانيم بگوييم که در اطرافمان هوا هست؟ در آزمايش امروز مي خواهيم چيزهاي بيشتري درباره هوا کشف کنيم.

    ب) آزمايش :
    1- بچه ها پاکت هاي ميوه را لمس کنند و داخل آن را نگاه کنند. آيا چيزي توي پاکت شما هست؟ آن را باز نگه داريد و درون آن بدميد. بالاي آن را با دستهايتان محکم نگه داريد. حالا توي پاکت شما چه هست؟

    2- معلم استدلال مي کند:
    توي تاير دوچرخه, توپ و بادکنک هوا بکنيد. ما هوا را در اطراف خودمان نمي توانيم ببينيم. اما مي توانيم ببينيم که وقتي هوا را داخل چيزي کنيم جا مي گيرد.

    3- دستهايتان را روي سينه اتان بگذاريد. نفس عميقي بکشيد. حالا بگذاريد خارج شود. آيا حس کرديد که سينه اتان بالا و پايين مي رود؟ هوايي که شما تنفس مي کنيد, شش هاي شما را پر مي کند, همان طوري که ما پاکت هاي ميوه, تاير, بادکنک و توپ را پر کرديم.

    4- بريدن و چسباندن صفحه کار در صفحه 32 را انجام دهيد.

    فعاليت اضافي :
    به حياط مدرسه برويد و به عنوان يک نمونه ديگر از اينکه چگونه هوا, جا مي گيرد در حباب هاي صابون بدميد.

    جريان هوا کار انجام مي دهد

     

    مواد مورد نياز :

    لوله هاي پلاستيکي

    آب

    قايق هاي کوچک

     


    قايق هاي کوچک بادباني را از اسباب بازي فروشي ها مي توان خريد و يا اينکه شما و دانش آموزان مي توانيد آنها را بسازيد.


    بايد پاکت شير را براي دانش آموزان نصف کنيد. آنها توده گل را در کف قايق مي گذارند, بادبان را به چوب بستني مي چسبانند و سر چوب بستني را در گل فرو مي کنند.


    الف) بحث :
    چگونه مي توانيد بدون دست زدن, قايق را روي آب به حرکت در آوريد؟
    پيش از آزمايش مي توانيد پيشنهادهاي دانش آموزان را يادداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آنها رجوع کنيد.


    ب) آزمايش
    1- قايق را در آب بيندازيد
    2- مستقيما به بادبان فوت کنيد تا قايق حرکت کند. سپس با شدت به بادبان فوت کنيد تا ببينند که چقدر سريع حرکت مي کند.
    3- صفحه کار را پر کنيد. آب و قايق را رنگ کنيد. براي آنکه نشان دهيد چه چيزي هايي قايق شما را حرکت مي دهند, دور تصاوير پايين صفحه خط بسته بکشيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    آيا قايق شما خودش حرکت مي کند؟
    چه چيزي سبب مي شود که قايق حرکت کند؟
    وقتي به آن فوت مي کنيد اگر با شدت فوت کنيد سريع تر حرکت مي کند يا اگر آرام فوت کنيد؟
    راه هاي ديگري که باد کار انجام مي دهد کدامند؟
    مثال : هوا کردن بادباک, چرخيدن آسياب بادي, چرخيدن پره بادنما


    آزمايش هاي اضافي :
    1- قايق ها مسابقه بدهند تا ببينيد کدام سريع تر حرکت مي کند. بحث کنيد که چرا بعضي قايق ها تندتر حزکت مي کنند.
    2- يک قايق را از اشيايي پر کنيد, ببينيد کدام قايق سريع تر حرکت مي کند. يک قايق پر يا يک قايق خالي.

    اشياء روي سطح هموار آسان تر از سطح ناهموار حرکت مي کنند

     

    مواد مورد نياز :

    جعبه هاي مقوايي ( پر از اشيايي که آنها را سنگين کند)

    دسترسي به سطوح صاف (کف پوش چوبي براق، کف پوش پلاستيکي، سراميک، سطح ميز و مانند آن)

    دسترسي به سطوح ناهموار (فرش، آسفالت، جعبه شن و مانند آنها)

     

    الف) بحث
    درباره روش هاي مختلفي که مي توان جعبه را حرکت داد, بحث کنيد. ( آنها را به شرکت در هل دادن, کشيدن و بلند کردن تشويق کنيد) ما مي خواهيم جعبه هايمان را روي انواع سطوح مختلف حرکت بدهيم. من از شما مي خواهم که درباره هر يک از سطوح که نام مي برم فکر کنيد و به من بگوييد آيا فکر مي کنيد هل دادن جعبه روي آن آسان و يا سخت خواهد بود.

    چيزهايي را که به آن دسترسي داريد نام ببريد :
    کف پوش چوبي ، فرش ، جعبه شن ، زمين بازي ، سطح ميز ، سراميک
    ممکن است بخواهيد پيش بيني هاي آنها را ياداشت کنيد تا پس از تکميل آزمايش به آن رجوع کنيد.


    ب) آزمايش
    1- بچه ها را تشويق کنيد در گروه هاي کوچک کار کنند. جعبه شما را روي ------------ هل بدهند يا بکشند.
    2- جعبه شما را روي ---------- هل بدهند يا بکشند.


    پ) نتايج را يکي کنيد:
    وقتي جعبه را روي جاي ناصاف حرکت داديد چه روي داد؟ وقتي جعبه را روي جاي صاف حرکت داديد, چه روي داد؟ کدام آسان تر بود؟
    درباره صفحه کار بحث کنيد و بچه ها را تشويق کنيد روي جاهايي که کشيدن جعبه روي آنها سخت است خط بکشند و دور جاهايي که کشيدن جعبه روي آنها آسان است خط بکشند.

    چرخ کار را آسان مي کند

     

    مواد مورد نياز :

    تومبيل هاي اسباب بازي چرخ دار

    اتومبيل هاي اسباب بازي بدون چرخ

    جعبه مقوايي - پر از اشياء براي سنگين کردن واگن

     


    الف) بحث
    مروري کنيد بر اينکه چگونه يک سطح صاف حرکت جعبه مقوايي را آسان مي کند. آيا مي توانيد به روش ديگري فکر کنيد که ما بتوانيم حرکت دادن جعبه را آسان تر کنيم؟ هر پيشنهادي را براي مراجعه بعدي ثبت کنيد. بياييد ببينيم وقتي آزمايش امروز را انجام بدهيم چه روي مي دهد؟


    ب) آزمايش
    1- تمام گروه :
    جعبه مقوايي را از اين سو به آن سو اتاق هل بدهيد. حالا جعبه را درون واگن بگذاريد. واگن را از اين سو به آن سو اتاق هل دهيد. آن را به عقب بکشيد. درباره اينکه کدام راه آسان تر بود بحث کنيد.

    2- افراد يا گروه هاي کوچک :
    هل دادن ماشين هاي بدون چرخ را از وسط اتاق و فرش امتحان کنيد. حالا ماشين هاي چرخ دار را امتحان کنيد. کدام آسان تر حرکت مي کند؟

    3- نتايج آزمايش را روي صفحه کار ثبت کنيد. اشيايي را که به آساني حرکت کردند, رنگ کنيد. روي اشيايي که به زحمت حرکت مي کردند علامت
    X بگذاريد.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    وقتي فقط خود جعبه را هل داديد چه روي داد؟ وقتي شما آن را توي واگن گذاشتيد و حرکت داديد چه روي داد؟ چرا اين آسان تر بود؟ وقتي کوشش کرديد ماشين بدون چرخ را هل بدهيد چه روي داد؟ آيا حرکت دادن ماشين چرخ دادر آسان تر بود؟ آيا مي توانيد بعضي چيزهايي را که ما براي آسان تر کردن کار از چرخ ها استفاده مي کنيم مثال بزنيد؟

    سطح شيبدار کار را آسان مي کند

     

    مواد مورد نياز :

    يک تخته بلند

    دسترسي به پله يا ميز

    جعبه مقوايي - پر از اشياء براي سنگين کردن

     

     

    الف) بحث
    ما نياز داريم که اين جعبه را بالاي پله ها ببريم ( يا بالاي ميز ) آيا راهي براي آسان کردن اين کار مي دانيد؟ ما آموختيم که چرخ ها مي توانند کار را آسان کنند. آيا در اينجا چرخ ها به ما کمک مي کنند؟ من اينجا يک تخته بلند دارم. آيا فکر مي کنيد ما براي آسان کردن کارمان مي توانيم از آن استفاده کنيم؟ بياييد کشف کنيم؟


    ب) آزمايش
    1- کوشش کنيد جعبه را به بالاي پله ها (يا ميز) با هل دادن, کشيدن و بلند کردن حرکت بدهيم.

    2- تخته را روي پله ها (يا ميز) براي به وجود آوردن سطح شيبدار قرار دهيد. حالا هل دادن جعبه را به بالاي پله ها امتحان کنيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد:
    کدام روش آسان تر است؟ آيا مي دانيد به چه علت بالا رفتن از تخته از بالا رفتن از پله ها آسان تر است؟

    درست کردن کلکسيون سنگ
    مفهوم : سنگ ها اندازه هاي مختلفي دارند

     

    مواد مورد نياز :

    شانه هاي تخم مرغ

    نوار چسب

    ماژيک

    سنگ ها به رنگ هاي و اندازه هاي مختلف

    توجه : اگر نزديک يک منطقه صخره اي و يا ساحلي هستيد, يک گردش علمي براي جمع آوري سنگ ها انجام دهيد.

     

    الف) بحث
    ما مي خواهيم درباره سنگ ها بياموزيم. امروز شما مي خواهيد براي استفاده در آزمايش هاي ما کلکسيون سنگ درست کنيد.


    ب) فعاليت
    1- هر بچه يک شانه تخم مرغ تهيه مي کند.
    2- در هر خانه يک سنگ بگذاريد. (آموزگار براي ادامه کار, نام هر بچه را با نوار چسب روي شانه تخم مرغ بچسبانيد.


    پ) استفاده از کلکسيون :
    1- سنگ ها را از روي اندازه دسته بندي کنيد. بچه ها سنگ ها را جدا کنند و آنها را از کوچک به بزرگ روي کاغذ رسم بچسبانند.
    2- سنگ ها را از لحاظ سختي دسته بندي کنيد. به هر بچه بک ميخ بدهيد. آنها هر سنگ را با ميخ خراش بدهند. آنها نمي توانند روي سخت ترين سنگ اثري ايجاد کنند. ولي خراشي روي سنگ نرم تر باقي خواهند گذاشت.
    3- سنگ ها را از لحاظ رنگ دسته بندي کنيد.
    4- سنگ ها را از لحاظ جنس دسته بندي کنيد.
    5-سنگ ها را از لحاظ سنگيني دسته بندي کنيد.

    سنگ ها رنگ هاي مختلفي دارند

     

    مواد مورد نياز :

    ظرف پلاستيکي

    آب

    کلکسيون سنگ

    مداد شمعي ( از جمله خاکستري )

    حوله کاغذي

     

    الف) بحث
    سنگ ها در چه مواردي با هم متفاوت هستند؟ آيا تاکنون سنگي پيدا کرده ايد که رنگ قشنگي داشته باشد؟ سنگ ها در چه رنگ هاي متفاوتي مي توانند باشند؟ بياييد براي کشف اين مطلب با کلکسيون سنگ خودمان آزمايش کنيم.


    ب) آزمايش
    1- به کلکسيون سنگتان نگاه کنيد. چه رنگ هايي مي بينيد؟
    2- هر سنگ را در ظرف آب خودتان بگذاريد. آيا رنگ آن عوض شد؟ آيا رنگ را بهتر مي توانيد ببينيد؟ هر سنگ را قبل از آنکه در شانه تخم مرغ بگذاريد, خشک کنيد.
    3- همان رنگ هايي را که سنگ ها در کلکسيون شما دراند روي صفحه کار درست کنيد.


    پ) نتايج را يکي کنيد:
    وقتي سنگ ها را در آب گذاشتيد چه روي داد؟ آيا کسي سنگي دارد که رنگ ------ را داشته باشد؟ چند رنگ متفاوت داشتيد؟ بيشتر سنگ هاي شما چه رنگي هستند؟

    بعضي سنگ ها از بقيه سنگين ترند

     

    مواد مورد نظر :

    سنگ هاي دسته بندي شده از لحاظ اندازه و وزن

    ترازوي دو کفه اي

    چسب سفيد

     

    توجه :

    اگر در کلاستان ترازوي دوکفه اي نداريد. با استفاده از چوب رخت آويز و سطل هاي پلاستيکي مي توانيد يک ترازوي ساده درست کنيد. اين ترازو براي اين فعاليت به اندازه کافي دقيق خواهد بود.

    1- سطل ها را با سوراخ کن سوراخ کنيد

    2- سطل ها را با نخ به رخت آويز وصل کنيد

    3- نخ ها را روي رخت آويز آنقدر جلو و عقب ببريد تا سطل ها کاملا موازنه شوند.

     

     

    الف) بحث
    مي دانيم که سنگ ها رنگ هاي مختلفي دارند. بعضي صاف و بعضي ناصاف هستند. آيا مي توانيد به موارد اختلاف ديگري فکر کنيد؟ امروز مي خواهيم ببينيم کدام سنگ ها از بقيه سنگين ترند. چند سنگ را نشان بدهيد. بچه ها را تشويق کنيد با اولين نگاه و سپس با لمس کردن بگويند کدام سنگ از همه سنگين تر و کدام از همه سبک تر خواهد بود.


    ب) آزمايش
    1- بچه ها را تشويق کنيد در گروه هاي کوچک کار کنند. آنها احتياج دارند هر بار دو تا سنگ بردارند و آنها را توي ترازوي دو کفه اي قرار دهند تا ببينند کدام سنگ از همه سنگين تر است. ( بگذاريد هر گروه چند نوبت داشته باشد.)

    2- بچه ها تصوير را به يک مقوا بچسبانند. سپس آنها يک سنگ سبک و يک سنگ سنگين را روي کفه هاي ترازو بچسبانند.


    پ) نتايج را يکي کنيد :
    آيا يک سنگ سنگين پيدا کردي؟ آيا همان سنگي بود که شما فکر مي کرديد از همه سنگين تر است؟ آيا هميشه بزرگ ترين سنگ, سنگين ترين آنها است.